Lehdistötiedote 6.3.2011
Teksti, kuvat ja video vapaasti lehdistön käytettävissä
Kuviin tieto ao. kuvaajasta, videoon “SATS rakettijaos”
Suomen avaruustutkimusseuran rakettijaos on tehnyt uuden Suomen hybridirakettien korkeusennätyksen Iso-Haisu -raketillaan. Keskiviikkona laukaistu raketti saavutti 2350 metrin lentokorkeuden Pahkajärvellä Kouvolan pohjoispuolella. Korkeusennätyksen lisäksi laukaisussa testattiin onnistuneesti raketin aktiivista ohjausjärjestelmää sekä reaaliaikaista lentoradan seurantaa.
Raketin hyötykuormana oli kaksi GPS-vastaanotinta, kaksi korkeusmittaria, seitsemän videokameraa, pyörimisen aktiiviohjaus, radiolähetin sekä vilkkuvalot ja summeri löytämisen helpottamiseksi. Telemetriajärjestelmän tiedot lentoradasta lähetettiin radioyhteydellä reaaliajassa maahan, jossa niistä piirrettiin kolmiulotteista lentorataa kartalle. Lentorataa sekä laukaisuryhmän radiokeskusteluja pystyi myös seuraamaan suorana Internetistä.
“Kaikki edellisten kuukausien uurastus kulminoitui laukaisuhetkeen”, kommentoi ryhmän jäsen Sampo Niskanen. “Oli mahtava tunne kun raketti lähti lentoon ja näki lentoradan samanaikaisesti piirtyvän tietokoneen näytölle.”
Lennon jälkeen raketti laskeutui kahden laskuvarjon varassa vahingoittumattomana noin kahden kilometrin päähän laukaisupaikasta. “Raketti löytyi helposti vastaanotettujen GPS-sijaintitietojen perusteella”, sanoo rakettia noutanut Niskanen.
Yhtenä kokeen tavoitteista oli myös testata raketin pyörimisen aktiivista hallintaa. Raketin kyydissä ollut tietokone mittasi raketin pyörimisliikettä ja käänsi apusiivekettä pysäyttääkseen pyörimisen. Järjestelmä toimi hyvin valtaosan lentoa, vaikka aivan lennon loppuvaiheilla raketti alkoi pyörähdellä voimakkaasti edestakaisin akselinsa ympäri. “Tämä on niin hyvä tulos kuin ensiyrittämältä voisi odottaakaan. Tästä jatketaan järjestelmän hienosäätämistä”, Niskanen kertoo.
Iso-Haisu on 270 cm pitkä ja painaa 14 kg. Moottorina on kaupallinen hybridimoottori, joka käyttää polttoaineena kiinteää ABS-muovia ja hapettimena nestemäistä ilokaasua. Samaa moottoritekniikkaa käytti mm. X Prize-kilpailun voittanut SpaceShipOne lennollaan avaruuteen.
Sampo Niskanen, 050-3414128, ohjausjärjestelmä, Suomen avaruustutkimusseuran puheenjohtaja
Timo Toivanen, 040-7549411, telemetriajärjestelmä